WYBÓR NAPĘDU 9. Wybór napędu Najczęściej stosowanym rodzajem napędu pomp w zakładach komunalnych jest napęd elektryczny. Jeśli energia elektryczna jest dostarczana bez gwarancji ciągłej dostawy, konieczny jest napęd rezerwowy innego rodzaju, najczęściej napęd spalinowy. Napęd parowy ma zastosowanie wtedy, gdy para musi być produkowana również do innych potrzeb, np. do ogrzewania pomieszczeń w okresie zimowym. Jeżeli ma być zastosowany napęd spalinowy, to o wyborze typu silnika decydują: względy ekonomiczne, zapotrzebowanie miejsca oraz specyficzne-warunki miejscowe. [przypisy: arkad...
Do ruchu ciągłego w zespołach podstawowych stosowane są silniki gazowe napędzane gazem z własnych generatorów i korzystające z miejskiego gazu świetlnego na wypadek awarii. W zespołach przewoźnych, np. do odwadniania wykopów stosuje się silniki benzynowe lub ropowe. Silniki spalinowe mogą być sprzężone z pompami i prądnicami bezpośrednio lub za pośrednictwem przekładni zębatych oraz pasowych. Silnika spalinowy Przebieg jej może być zmieniany przez zmianę ilości spalanego paliwa. Silniki spalinowe pracujące w obiegu Diesla mają charakterystykę mechaniczną bardziej płaską, natomi...
Charakterystyczną cechą struktury organizacyjnej budowy jest jej bezpośrednia zależność od charakteru budowy, od rodzaju zastosowanej techniki i technologii, od lokalizacji budowy i innych licznych czynników. Dlatego schemat organizacyjny budowy uzależniony jest decydująco od tych właśnie cech specyficznych, w odróżnieniu od schematu organizacyjnego komórek organizacyjnych zarządu przedsiębiorstwa, w których wykonywane są stale niemal te same czynności. Wielkość wznoszonego obiektu lub zespołu obiektów, charakter techniczny oraz warunki, w jakich realizacja się odbywa, mają wpływ na strukturę...